Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.12.2017 12:23 - Спас Гърневски - графоманът комунист
Автор: toross Категория: Политика   
Прочетен: 5084 Коментари: 1 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

image
Понякога си слага очила без диоптър, за да изглежда по-интелигентен...

Спас Гърневски – графоманът комунист

/ Това е петата статия от поредицата „Негодникът винаги е конкретен”, посветена на явлението Спас Гърневски – Гърльо, Певеца, Лимбосания, Амфоров, Ганю/

 

            Той е наднационално явление, за което трябва да се говори, да се пише, да се коментира, защото е опасно, твърде опасно за психичното здраве на поколенията. Пък и това явление е баща и дядо, което по същество е в състояние да нанесе непоправими вреди върху младите.

            Стремежът към идеал е изконно човешки рефлекс, но когато Идеалът се променя според политическата конюктура, дори мода, той се превръща в куха тенекия. Както казваше Хана Аренд: „Действащ свят на безсмислието.” А нали писаното слово би трябвало да предизвиква, да произвежда смисъл и ценности. Обикновено то е приглушено, съкровено и изповедно и тук Фройд идва на помощ с неговото: „Гласът на разума е тих.” Нашият герой прави точно обратното – той е шумен, креслив, нагъл и безпардонен. Обича да демонстрира фалшив патос – стихотворенията и статиите му са изпъстрени с емоция, удивителни, клишета от 50-те год., заклинания, обещания, клетви за вярност, поантите  обикновено са кухи и празни. Всичко е подчинено на комунистическия идеал, който изповядва Гърльо. Прави всичко възможно да впечатли началниците, защото като склададжия иначе няма шанс, но като „творец” е всеяден – стихотворения, статии, поздравителни адреси на комунистическите шефове. Всичко това сътворява, за да придобие благоговението им – да получи ведомствен апартамент на ниски цени, да бъде изпратен да учи задочно чрез РАБФАК, да стане профсъюзен началник, да се увърти около силните на деня комунисти. Нищо няма да го спре и след 1989 год. С лизане и „преклонена главица” ще стане директор на печатницата, кмет, шеф на летище, ще държи „златната акция” в Нефтохим. Ще възхвалява до небесата Иван Костов, Филип Димитров, Иван Тотев и Бойко Борисов. За такива като Спас Лимбосания големият проф. Светлозар Игов казва: „Пееше фалшиво „Интернационала”, пее фалшиво и „Мила Родино”.

            Не му обръщах внимание в началото на 90-те год., дори съм го защитавал в определени ситуации, послушахме Стефан Савов, който ни помоли някъде в средата на 90-те год. „да не се занимаваме със Спас, знаем си го какъв е, но все пак бил…седесар”. Годините отминаваха, Ганю нареди партиите си към девет, продължи с плонжовете без свян и гордо обясняваше всеки път, че „единствено той е прав и незаменим”. Когато се обяви против създаването на Музей за жертвите на комунизма в Пловдив се замислих, че това явление е крайно опасно и безсрамно и никога няма да забрави страстта си към комунизма, който е формирал като склададжия в пловдивската печатница. В началото си мислех, че това е най-обикновен двойник на Бай Ганю, но нещо ми убягваше при Лимбосания. При Ганю няма тази страст да се превърне безочливо от Слуга в Господар и практически да си остане подчинения Слуга във всички ситуации. Открих обяснението на феномена Гърльо в постановките на Фридрих Ницше и въведения от него термин ressentiment. Прочетете внимателно големия философ, за да намерите обяснение на едно явление в психологическите девиации на българина и на Певеца. Гео Милев го е формулирал поетично като „вековната злоба на Роба”, но по същество това е социално-психологическата основа на всички леви, тоталитарни идеологии.

            Прочетете внимателно поредните „поетични” опуси на Певеца за комунизма и ще откриете докъде може да стигне падението на една личност. Моля…

СЕПТЕМВРИЙЦИ

Слънцето ги канеше на обед,

звездите им постилаха легло,

птиците надминаха по полет…

И всичко туй наскоро е било.

 

И всичко туй е толкова отдавна –

Кръвта ни рядко в нас ще закипи.

Делата им загубиха ли давност?

Забравихме ли техните борби?

 

Каква е, боже, твоята присъда –

Та те умираха без „божия” ти кръст,

Но ти приемаше ги вчера, за да бъдем

На стража днес пред святата им пръст…

 

Един обесен поп да ни е знаме

Един изстрелян стих да закърви

Да шепне болката от неговите рани:

„Не спирай – срещу изстрела върви”!

 

/НЕ/НАПИСАН СТИХ ЗА ДИМИТРОВ

Не посегнах, не намерих сили

Да излъжа този празен лист,

Как със спомени в мен не били

Да поема към ликът ти чист.

Как зад гръмки фрази да се крия

Щом не са родени в мен сами,

Жаден съм, но нямам право да отпия

От възторга на онези дни.

Сега се радвам, че не съгреших

Все още мога от твоите очи

Да черпя сили, но не за стих,

От който после в мене ще горчи.

Ти нямаш нужда от фалшиви пози,

Обичал смисъла на простите слова,

Към теб посегне ли този или онзи

Добре е да си спомни за това…

 

Не в стих, трябваш ли ми, ще те търся там,

Дето житото люлее чернозема,

Дето  мак си стиснал и палто на рамо,

А в усмивката ти – цялата вселена!

 

СИЛАТА НА ЧОВЕКОЛЮБИЕТО

Последните куршуми са в цевта,

След миг ще се превърнат във звезди,

А между окопите сега е пропастта,

В която немското дете лети.

 

Ръцете му посягат със тревога

От изстрелите да се защитят.

Молитвено протегнати към бога

Проклело с устните си този свят.

 

Не чува бог, един войник от изток

Ще връхлети върху смъртта,

Положил историческия изпит,

Оценен със алена звезда.

 

Огряла днес над старата Европа!

А воините със каменни лица

На страж са, за да няма пак окопи

И между окопите деца!

            Ще забележите, че и в другите стиша на Певеца натрапчиво се повтарят внушенията за кръв – „Кръвта ни рядко в нас ще закипи”; „Един изстрелян стих да закърви”; „мак си стиснал”; „алена звезда”; и за изстрели, откоси, куршуми/макар че самият Певец не е ходил войник и едва ли знае как се зарежда автомат/ - „изстрелян стих да закърви”; „срещу изстрела върви”; „Последните куршуми са в цевта”; „От изстрелите да се защитят”. Един скрупульозен фройдистки анализ ще е твърде любопитен за психографията на Певеца и обещавам да го направя и ви запозная и с това преинтересно четиво – Амфоров го заслужава!

            Да не мислите, че Певеца е спрял да „твори”?! Като всеки графоман и той няма никаква представа за глупостите, които сътворява и нищо не е в състояние да го отклони от неговия „творчески път”. Ето части от негови стихотворения от последната графоманска творба на Ганю „Нежелана есен”/София, 2012/:

Искаш да си тръгнеш,

Но не можеш.

Искам да си тръгна,

Но не мога.

***

Насреща ми се смее вятър и търчи –

Надеждите последни днес прибира.

И някъде в душата ми горчи,

А страшно ми се пие бира./Среднощ из Пловдив/

*** 

Разбира се,

И аз съм взел на прицел

Света

И стрелям в него с думи.

 

Когато прекали със своя  ressentiment се появиха и народните умотворения за Певеца – обикновено те са най-точни. Един ден Гечо Паздерката /стар седесар от Кършияка/ ми се похвали, че е сътворил стихотворение за Ганю и аз си го запазих. Нека го прочетем заедно в чест на неповторимия Гърневски-Ганю:

Ту съм син, ту червен…

/Монолог на Спас Гърльо Лимбосания, записан от Дона Гърневска на 18.01.1998 год./

 

Аз съм Спаса – кмет зелен,

Ту съм син, ту червен.

Всички чули сте за мен –

„Альоша” гътам всеки ден.

 

Ту педал съм, ту манаф,

Мазен, подъл и лукав.

Нескопосен печатар –

Син съм на кръчмар.

 

Гоня своята химера –

Яка, тлъста далавера.

И прескачам тук – там,

От БКП не ме е срам.

 

Във града не ме признават,

Гьоко с Мимо ме ебават.

Винаги съм аз осмян,

Но пиша стих след стих със плам.

 

Пълнят мойто битие

Валка, Лалка и сие.

Вчерашните ми другарки

Днес са общинарки.

 

И за чеп не съм роден,

Барикаден шоумен.

Щом не ставам и за смет –

Чомака да е кмет!

 

 




Гласувай:
8


Вълнообразно


1. angeligdb - Ангел Грънчаров
19.12.2017 22:33
Поздравления за публикацията! https://aig-humanus.blogspot/2017/12/blog-post_705.html Хубаво е колкото се може повече хора да я прочетат, затова осведомих и моите читатели за нея.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: toross
Категория: Политика
Прочетен: 9542331
Постинги: 935
Коментари: 6147
Гласове: 9515
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031