Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.02.2020 21:38 - Кашкавале, кой те е назовал така
Автор: leonleonovpom2 Категория: История   
Прочетен: 2930 Коментари: 14 Гласове:
39


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Приятел,от блога, няма да назовавам имена по разбираеми причини,  приятно ме изненада, че в книгата си  за Бесика и  за скриваните тайни на България, авторът й, А. М.,  ме е цитирал относно изследването ми за кашкавала!?
 Това наистина  си беше изследване!

Обикновено търся връзка на латински и италиански думи с Български!  Аз ,лично ,съм установил няколко хиляди!  Десетки постинги имам в блога на тази тема.......
Но, за кашкавала специално, се помъчих да докажа обратното!  Че това е типично Българска дума и само привидно е близка с италианската- качокавалло, продукт,чието име само,  е близко до това на нашия кашкавал

Рових се в библиотеката,  когато писах няколкото постинга по темата ,запознах се с производството на кашкавала ! Без намерения да почна производство на кашкавала?! 
Е и без да отварям постингите, по памет ,ще посоча основните моменти в тях!  Да, четох апокрифна книга, издадена преди 80 години за производството на кашкавала ни!
И се убедих,  че  тезата за италианският качокавалло, нарочен  за кръстник?  на кашкавала ни  е  сложна и смешна едновременно!?
 Кашкавалът  ни, няма нищо общо с него! Че името на качокавалло идва от начина му на продажба, като се използват коне за разнасянето му до потребителите, а на нашия  кашкавал - от начина му  на производство!
В хода му, на това производство,  се получава каша, на старобългарски- кашка, която се валя/ тепа/ ,за да се изгони въздухът  от нея!  Тук е и другата основна разлика между кашкавала и качокаваллото!  Докато в италианския продукт признак за високо качество са шуплите в него, при нашия те са недопустими и водят до брак на продукцията!
В споменатата книга, технология на производството  на кашкавал , е отделено място и за произхода на името!
Авторът твърди, че самите италианци, запознати с нашия кашкавал, отричат той да има нещо общо с тяхното качокавалло и с името му!  Казват, че това е типичен Български продукт, нямащ общо,  било с име или с технология с техния, което е и самата истина!

Още тогава потърсих превод и обяснение на френски!  Как се пише и произнася кашкавал на този език?  Французите го изписват с наше К, което е знак, че думата я ползват ,но е чуждица за тях и обясняват, че това е специфично Българско жълто сирене!
Но, кой знае зашо , тогава пропуснах италианския?
Може би,  защото се доверих на категоричните твърдения на италианските производители, че става дума за типично Български продукт!?
Е, сега проверих!  Какви ли не комбинации не правих, не, никъде не открих ,че кашкавал е качокавалло!  Единственото нещо ,заслужаващо внимание в превода на кашкавал е ера джалло В което се набляга на жълтия цвят ,който получава!

Избягвам категорични квалификации, но написаното в тълковния ни речник за кашкавал е дълбоко сгрешено! Меко казано!
Че думата идва от качокавалло и от италианския ,през румънскияя е дошла в Българския?
В последното изречение, ако се разшифрова ,ще се разчетат главозамайващи грешки
Кашкавалът се произвежда в нашите земи от античността! Излиза , според написаното , че е нов продукт , след като чрез румънския е дошъл у нас
Румънският е изкуствен език, наложен на Българско население отвъд Дунава и началото му е поставено през 17- ти век! По волята на папата и  на Авструнгарския император!
Млад език е и италианският!...

Що за чуждопоклонничество, след като самите италианци твърдят, че продуктът си е наш и няма тяхно участие в него, ние да се натискаме, те да му са кръстници?
И технологията му на производство убедително доказва откъде идва името!

Къде си, отче Паисий?



Гласувай:
40


Вълнообразно


Следващ постинг
Предишен постинг

1. vaquero - leonleonovpom2,
14.02.2020 22:06
"... че и ний сме дали нещо на светът ..." има много продължения.
цитирай
2. lexparsy - Интересно и образователно,
14.02.2020 22:11
и пак повдигащо самобитното ни самочувствие на българи?

но аз по навик се усмихвам, като се сетих, че наскоро реших да си разтопя купешки кашкавал уж на бързо в микровълновата. Преди време се получаваше, но този път се продуцира една твърда пластмаса, конкурираща тази на китайските детски играчки...!;) Та не знам дали не сме вече творци само на името му! А на комунистите поне кашкавала им беше по истински :)))
Лекс
цитирай
3. barin - Здравей, Адаш. Думата 'Кашкава...
14.02.2020 22:16
Здравей, Адаш. Думата 'Кашкавал" също се използва и за хора, които не са сръчни. Сининоним е на израза"Ръцете му пречат". Кашкавалът е много вкусен продукт, който се яде почти всеки ден.
Поздрави!
цитирай
4. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
14.02.2020 23:31
1. vaquero - leonleonovpom2,
22:06
"... че и ний сме дали нещо на светът ..." има много продължения.

Разбира се, че сме дали нещо на света! И то не незначително!

Лека нощ!
...
цитирай
5. leonleonovpom2 - Здравей, Лекс!
14.02.2020 23:42
2. lexparsy - Интересно и образователно,
22:11
и пак повдигащо самобитното ни самочувствие на българи?

но аз по навик се усмихвам, като се сетих, че наскоро реших да си разтопя купешки кашкавал уж на бързо в микровълновата. Преди време се получаваше, но този път се продуцира една твърда пластмаса, конкурираща тази на китайските детски играчки...!;) Та не знам дали не сме вече творци само на името му! А на комунистите поне кашкавала им беше по истински :)))
Лекс

Благодаря ти за отзива!
Е, Разбира се, че нямаше съмнение в качеството накашкавала преди Сега всичко е възможно Дори и да не се прави от мляко
И аз веднъж се нагърбих на краставичар да продавам краставици Бях взел едно малкошише от мастика На изходана магазина ме пресрещна съученик, директор на Винпром И очите му- в мастиката Защо купувам мастика?
- Е, защото не може да се фалшифицира, затова- беше отговорът ми
-Боже- каза той-Искаш ли набързо да ти направя "нефалшифицирана" мастика?
И, че не можел да повярва, че от мен чува това!?

Лека нощ!
цитирай
6. leonleonovpom2 - Здравей, Адаш!
14.02.2020 23:50
barin написа:
Здравей, Адаш. Думата 'Кашкавал" също се използва и за хора, които не са сръчни. Сининоним е на израза"Ръцете му пречат". Кашкавалът е много вкусен продукт, който се яде почти всеки ден.
Поздрави!


Да,така е! И за разплути- също! Може би защото питата от кашкавал е обемна Иначе кашкавалът беше твърд и стегнат! И се правеше от мляко Сега не знам от какво, ако е от сухо мляко, все пак е от мляко, дори и заместител!

Лека нощ, Адаш!
цитирай
7. nedovolen - Чест ти прави изследванията по к...
15.02.2020 10:04
Чест ти прави изследванията по кашкавала.
Да добавя, че не е целесъобразно да се купува нищо в лъскави пакетчета от магазините, особено ако има нещо неразбираемо в съдържанието.
Относно кашкавала вземам само от наборки от селата по балкана. Да не се възмущавам като Лекси и др.
:)))
цитирай
8. slavimirgenchev1953 - Хляб с дупки и сирене
15.02.2020 12:10
или кашкавал без дупки - това е високо качество.
А в италианския речник българин е обидна дума.
цитирай
9. leonleonovpom2 - Здравей, приятелю!
15.02.2020 14:13
nedovolen написа:
Чест ти прави изследванията по кашкавала.
Да добавя, че не е целесъобразно да се купува нищо в лъскави пакетчета от магазините, особено ако има нещо неразбираемо в съдържанието.
Относно кашкавала вземам само от наборки от селата по балкана. Да не се възмущавам като Лекси и др.
:)))


Разбира се, имам предвид истинския кашкавал, не имитациите или кашкавалоподобните продукти Помня питите кашкавал, които продавачите трудно режеха с нож! Ако имаше дупки, като качокаваллото, щеше да се реже лесно!
Но ние, вместо да прегърнем идеята за Български продукт, което и други го казват, да го наложиим като такъв, стремим се даго развалим!???

Хубав ден, приятелю!
цитирай
10. leonleonovpom2 - Здравей, Слави!
15.02.2020 14:33
8. slavimirgenchev1953 - Хляб с дупки и сирене
12:10
или кашкавал без дупки - това е високо качество.
А в италианския речник българин е обидна дума.

Да, качеството на нашия кашкавал е безспорно!
Опитвал съм, за сравнение швейцарско козе сирене! Жена ми даде точно мнение- безвкусна извара!
Опитвал съм и качокавалло,пак за сравнение, не за наяждане Не, не го заменям за нашия, истински кашкавал!


Що се отнася за Българин, представителният магазин" Булгари" на фирмата е на 50-100 метра от Пантеона в Рим! Собствениците й са с далечен Български произход и не се срамуват да го декларират!
В речника Булгаро се свързва с юфт, което е кожа за ботуши?
Работил съм с италианец, отнасяше се с уважение към Българите! Явно знаеше ,че сме родственици, виждах,че внимателно ни изучава, докато за руснаците/ дойде от Москва/ махаше пренебрежително с ръка!?Мислеше ,че кщато строят жилищата си ,са били пияни-масово откривал кривини в строежа!? Накрая го попитах за мнението му, относно нас, Българите и за България Не сме като руснаците, в това беше категоричен! А за България каза , че има чувството,че е в Южна Италия/ Беше от Торино/
Иначе, името Българин е компррометирано от циганите и от автокрадците Синоним е на крадец!
Изпитахме го с жена ми в един магазин Разбраха от разговора ни ,че сме Българи и дадоха тревога! Всички продавачи започнаха да ни следят, какво правим!? Казах на жена ми, че няма какво да доказваме, излизаме веднага И излязохме!
Но това е със съвременна дата, не идва от миналото!

Хубав ден!
цитирай
11. didanov - няколко хиляди близки латински глоси
15.02.2020 17:29
си е направо впечатляващо и според мен заслужава поне една книжка от твоя страна Леоне. За съжаления нашия кашкавал освен може би Елена е развален отвякъде и за нищо не става. Знаеш ли защо гаудата или ементала не се топят толкова хубаво както нашия кашкавал, вингаи съм се чудил. Поздрави
цитирай
12. shtaparov - В Българския език има една дума, ...
15.02.2020 22:10
В Българския език има една дума,която е много характерна: КАШКАВ (= КАШАВ). Думата КИША е в тясна връзка с думата КАША,а също "руската" дума КУШАЕТ (Храни се) т.е. КАШАЕ (Поглъща каша). Към думата КАШКАВ (Кашкава субстанция) е добавен типичния Български суфикс –АЛ (–ИЛ, –ОЛ, –УЛ) и това е: просто и ясно като бял ден,когато човек има доброто желание да го открие!
цитирай
13. leonleonovpom2 - Здравей, Диляне!
15.02.2020 22:26
Да, бях систематизирал, преди години думите Но по непредпазливост, за кратко оставих ръчния багаж пред нас и ми го откраднаха Откраднаха ми ценни неща/ за мен/, които нямаше да свършат работа на крадеца Но ,съжалявах за речника прерових кофите за боклук в района, поне него да е подхвърлил Не то открих Трудът ми отиде на вятъра Един съгражданин направи нещо подобно- Диян Желязков, преди няколко години С около четири хиляди думи
Нашият кашкавал е несравним Всъщност французи и италианци нямат дума,специална за кашкавал Имат за сирене-фромаж- французите, Формаджо-италианците и разбира се- качо!
За кашкавал- фромаж жьон- французите- жълто сирене и качокавалло-италианците- сирене на кон!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
14. leonleonovpom2 - Здравей, Ангеле!
15.02.2020 22:45
shtaparov написа:
В Българския език има една дума,която е много характерна: КАШКАВ (= КАШАВ). Думата КИША е в тясна връзка с думата КАША,а също "руската" дума КУШАЕТ (Храни се) т.е. КАШАЕ (Поглъща каша). Към думата КАШКАВ (Кашкава субстанция) е добавен типичния Български суфикс –АЛ (–ИЛ, –ОЛ, –УЛ) и това е: просто и ясно като бял ден,когато човек има доброто желание да го открие!


Съгласен съм! Това е логично и по-опростено, като механизъм, определение! И пак е свързано с технологията на получаването му!
Нашенско наименование е, всеки може да сгреши! Не обвинявам никого!....
Не можем да превъзмогнем комплекса за малоценност Търсим и поставяме чуждото над нашето И хората ,външните ,ни защитават?
Един малко комичен случай днес Бяхме се събрали приятели- директори, военни и аз- научен работник
Майтапихме се взаимно Попитаха един, минава за корифей, дали съм сътрудничил на ДС? Всички затаиха дъх На мен ми беше интересно, все пак се шегуваме, какво ще каже?Драка е и признавам си- изненада ме!
Помълча малко и каза- Не! И се мотивира- Ако беше, на 30- 35 години, щеше да е професор!
Само една дума казах- Браво!
Впрочем това го каза шефката/ да е светла паметта й/, но по друг начин, когато бях на 35:
"Ако нашата страна беще нормална, Иван вече трябваше да е професор!"

Не, ние се подценяваме и то взаимно!

Хубава вечер!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: leonleonovpom2
Категория: История
Прочетен: 9139840
Постинги: 1349
Коментари: 29652
Гласове: 102603
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031